fbpx
AFFAIRS+SOCIETYSLIDER

Έρευνα | Πώς επηρεάζει η οικονομική κατάσταση τη χρήση του Facebook;

Show some love, share!

Το YouTube, το Instagram και το Snapchat είναι οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες μεταξύ των εφήβων, με το Facebook να χάνει σημαντικά έδαφος, σύμφωνα με μία έρευνα του Pew Research Center. Το ποσοστό χρήσης του Facebook από εφήβους έχει μειωθεί κατά 20% τα τελευταία 3 χρόνια, ενώ οι ενήλικες αποτελούν τα 2/3 των χρηστών του.

Όταν ο σημερινός 17χρονος έγινε 13 ετών, η απόκτηση ενός λογαριασμού στο Facebook ήταν σημαντική ένδειξη της μετάβασης σε μία νέα περίοδο της ζωής του. Ο σημερινός 13χρονος δεν μπαίνει καν στον κόπο να ασκήσει πίεση στους γονείς του για να μπει στο Facebook. Για τους εφήβους του σήμερα υπάρχει το Instagram.

Κοιτάζοντας προσεκτικά τις αναλύσεις της έρευνας, προκύπτει ένα ενδιαφέρον πόρισμα: Η χρήση του Facebook από εφήβους εξαρτάται κατά μεγάλο βαθμό από το εισόδημα των γονέων τους. Ενώ μόνο το 1/3 των εφήβων από οικογένειες με υψηλό εισόδημα δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν ακόμα το Facebook, η αναλογία ήταν μεγαλύτερη μεταξύ των εφήβων με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαφορά προκύπτει μόνο στην χρήση του Facebook. Τα παιδιά χαμηλόμισθων γονέων δήλωσαν ότι πριν 3 χρόνια χρησιμοποιούσαν το Instagram και το Snapchat πολύ λιγότερο από τώρα. Είναι εύκολο να υποθέσουμε τους λόγους: Τότε το Instagram ήταν ακόμα γνωστό ως η πλατφόρμα όπου τα πλουσιόπαιδα επιδείκνυαν τα ακριβά ρούχα και τα ταξίδια τους, ενώ το Snapchat κατανάλωνε μεγάλο όγκο δεδομένων. Σήμερα, όμως, το Instagram έχει γίνει δημοφιλές μεταξύ όλων των εφήβων και τα πακέτα κινητής πλέον προσφέρουν περισσότερο όγκο δεδομένων. Γιατί, λοιπόν, η χρήση του Facebook διαφοροποιείται;

Αν και δεν μπορεί να δοθεί απλή απάντηση στο ερώτημα, υπάρχουν αρκετές θεωρίες. Φαίνεται ότι όλοι οι έφηβοι (ανεξαρτήτου οικονομικής κατάστασης) χρησιμοποιούν τα social media με τον ίδιο τρόπο: Για να επικοινωνούν με φίλους, για να ακολουθούν τις τάσεις, για να καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες της εφηβείας (όπως την διαμόρφωση ταυτότητας) και για να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους (κοινοποιώντας τέλειες selfies).

Το Facebook φαίνεται να έχει χάσει το κύρος του για πολλούς νέους και, όπως λέει η Lynn Schofield Clark – διδάκτωρ του τμήματος ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο του Denver -, “αν και ο αριθμός των εφήβων που έχουν Facebook έχει μειωθεί, υπάρχουν κάποιοι που αν και δεν θέλουν να το χρησιμοποιούν, το θεωρούν αναγκαίο.” Όπως εξηγεί, λόγω του ότι το Facebook χρησιμοποιείται κυρίως από ενήλικες, είναι ένα είδος παγκόσμιας πλατφόρμας που συνδέει τους εφήβους με τα ενήλικα μέλη της οικογένειάς τους. “Το Facebook γίνεται ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των εφήβων και των μεγαλύτερων αδελφών τους, των παππούδων τους, κλπ. Οι οικογένειες με χαμηλό εισόδημα συχνά αναγκάζονται να μετακομίσουν ή ακόμα και να μεταναστεύσουν, κάτι το οποίο μεγαλώνει την ανάγκη της επαφής.”

Βασικός παράγοντας, επίσης, είναι ότι το Facebook ενδείκνυται για επαγγελματική προβολή. Ένας έφηβος μπορεί εύκολα να προβάλλει σε ενήλικο αγοραστικό κοινό τη δουλειά που πιθανότατα κάνει για να αυξήσει το χαρτζιλίκι του μέσω του Facebook.

Το Facebook δεν είχε και πολλά να πει για τη διαφορά που έδειξε η έρευνα σε ότι αφορά την οικονομική κατάσταση των νεαρών χρηστών του. Παρά την “έξοδο” των εφήβων, βέβαια, το Facebook παραμένει η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως με 2,2 δισεκατομμύρια χρήστες μηνιαίως.

Tags

Related Articles

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker