Μπορεί ένα μαθηματικό μοντέλο να εντοπίζει τα fake news;

Sharing is caring!

Ένα project επιδοτούμενο με $300,000 από το National Science Foundation ερευνά τη δημιουργία ενός μοντέλου ανίχνευσης των fake news πριν αυτά εμφανιστούν στα social media.

Οι δύο καθηγητές του Penn State που έχουν αναλάβει το project, Dongwon Lee και S. Shyam Sundar, θα χρησιμοποιήσουν μία βάση δεδομένων από ειδήσεις που έχουν εξακριβωθεί ως έγκυρες ή fake.

Στόχος των ερευνητών είναι να δημιουργήσουν έναν αλγόριθμο, ο οποίος θα εντοπίζει τα άρθρα που περιέχουν fake news. Ωστόσο, ξεκαθαρίζουν ότι δεν έχουν σκοπό -ούτε τη δύναμη- να διαγράφουν αυτά τα άρθρα από το ίντερνετ.

Η επιδημία των fake news έχει οδηγήσει πολλούς στην έρευνα γύρω από αυτά. Αν ένας αλγόριθμος μπορέσει αυτόματα να τα εντοπίζει, η μείωση των παραπλανητικών ειδήσεων σίγουρα θα επιταχυνθεί.

Από την άλλη, η επίκουρος καθηγήτρια επικοινωνίας στο Merrimack College, Melissa Zimdars, λέει ότι ο εντοπισμός των fake news μέσω αυτοματοποιημένου συστήματος ίσως έχει κάποια κενά. Οι designers των ιστοσελίδων που δημοσιεύουν fake news θα μπορούσαν να ανακαλύψουν τι είναι αυτό που αναζητούν οι αλγόριθμοι και να προσαρμόσουν το περιεχόμενό τους έτσι ώστε να τους ξεγελούν.

Ως απάντηση, οι δύο ερευνητές του project εξηγούν ότι από τη στιγμή που το μαθηματικό μοντέλο θα εφαρμοστεί, θα πρέπει να αναβαθμίζουν το σύστημα διαρκώς ώστε να αντιμετωπίζουν τα κόλπα των δημιουργών των fake news.

Και τι γίνεται στην περίπτωση που ο αλγόριθμος κάνει λάθος και θεωρήσει fake μία έγκυρη είδηση; “Αυτό θα ήταν αρκετά επιζήμιο,” λέει ο Lee. “Η λύση είναι να ρυθμίσουμε τον αλγόριθμο έτσι ώστε να μην είναι υπερβολικά επιθετικός. Σε δεύτερη φάση, θα ερευνήσουμε τον τρόπο χειρισμού διφορούμενων περιπτώσεων.”

Το αυτόματο μαθηματικό μοντέλο, όμως, δεν θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα αν δεν το εφαρμόσουν οι μεγάλες εταιρίες. “Το βασικό πρόβλημα είναι ότι αν μία fake είδηση κυκλοφορήσει στο Facebook, δεν υπάρχει επιστροφή. Άρα, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να παρεμποδίζεται η κυκλοφορία της εξ αρχής,” λέει η Zimdars.

“Αν το αυτοματοποιημένο μοντέλο μπορεί να εντοπίσει τις ιστοσελίδες που κατ’ επανάληψιν κυκλοφορούν fake news ή προπαγανδιστικές πληροφορίες, πλατφόρμες όπως το Facebook και η Google θα έπρεπε να τις αφαιρέσουν από τη ροή ειδήσεων.”