fbpx
BUSINESS+LEADERSHIPDONTMISS

Πώς να κάνετε το αρνητικό feedback το πιο αποτελεσματικό εργαλείο σας

Show some love, share!

Αν και η εποικοδομητική κριτική – ή όπως συνηθίζεται να λέγεται, το feedback – είναι ένα από τα καλύτερα εργαλεία κάθε manager, είναι αποτελεσματική μόνο όταν γίνεται σωστά. Και δεν μιλάμε, φυσικά, για το θετικό feedback που είναι κατά κανόνα άμεσο και εύκολο στη διαχείριση. Όταν το feedback είναι αρνητικό, η διαδικασία περιπλέκεται. Γιατί;

Πολύ απλά, όταν η αρνητική κριτική δεν γίνεται με τον σωστό τρόπο, οι υπάλληλοι δεν είναι δεκτικοί σε αυτήν. Αντίθετα, όταν ασκείται σωστά, είναι εύκολο για τους υπαλλήλους να την εκτιμήσουν επειδή κατανοούν ότι η κριτική σκοπό έχει να τους βοηθήσει να γίνουν καλύτεροι. Είναι, λοιπόν, ζωτικής σημασίας για κάθε manager να γνωρίζει πώς να ασκεί αρνητικό feedback με εποικοδομητικό τρόπο.

Σταματήστε να χρησιμοποιείτε τη μέθοδο “feedback sandwich”

Αυτός είναι ο πιο άχρηστος και λιγότερο εποικοδομητικός τρόπος να κάνετε feedback και, αν και μπορεί να μη γνωρίζετε την ονομασία της, είναι σχεδόν δεδομένο ότι όλοι την έχετε χρησιμοποιήσει. Το feedback sandwich είναι μία μέθοδος feedback 3 σταδίων: θετικό σχόλιο – αρνητικό σχόλιο – θετικό σχόλιο. Το πρόβλημα με αυτήν την μέθοδο είναι ότι δημιουργεί λάθος εντυπώσεις στους υπαλλήλους σας.

Τι έχετε καταφέρει μετά από ένα τέτοιο feedback; Σκεφτείτε το: Τους έχετε δώσει 2 θετικά σχόλια κι ένα αρνητικό, συνεπώς το γενικό συμπέρασμα είναι ότι τα πηγαίνουν καλά. Γενικά, θα πρέπει να θυμάστε ότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να εστιάζουν στο τελευταίο πράγμα που ακούνε σε μία σειρά πληροφοριών. Στην προκειμένη περίπτωση, άρα, ποια εντύπωση θα τους μείνει; Η τελευταία. Το θετικό σχόλιο. Και αυτό, γιατί στο feedback sandwich το σημαντικότερο θέμα του feedback “θάβεται” στη μέση.

Να ασκείτε εποικοδομητική κριτική

Η εποικοδομητική κριτική είναι, δυστυχώς, ένα από τα αναπτυξιακά εργαλεία που χρησιμοποιούνται ελάχιστα. Η εποικοδομητική κριτική βοηθάει τους υπαλλήλους να κατανοήσουν πού χρειάζονται βελτίωση και γιατί αυτή η βελτίωση είναι σημαντική. Είναι μία ολοκληρωμένη προσέγγιση γιατί δεν προσφέρει μόνο κριτική, αλλά και λύση. Όταν δίνετε ένα τέτοιο feedback, θα πρέπει να εξηγείτε ακριβώς τι είναι αυτό που γίνεται λάθος και ποιες είναι οι συνέπειες αυτού, και στη συνέχεια να δημιουργήσετε ένα πλάνο για να βοηθήσετε τον κάθε υπάλληλο να βελτιωθεί.

Ας υποθέσουμε ότι έχετε έναν υπάλληλο που διαρκώς στέλνει emails με ορθογραφικά λάθη. Αντί να του πείτε απλά ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα και πρέπει να το σταματήσει, θα πρέπει να του εξηγήσετε τι επιπτώσεις έχει αυτό το πρόβλημα. Δώστε του ένα σαφές παράδειγμα ώστε να καταλάβει τη φύση του προβλήματος και επαναλάβετε ότι είναι σημαντικό να το διορθώσει. Βοηθήστε τον να βρει τρόπους βελτίωσης και θέστε του ένα χρονικό όριο στο οποίο θα πρέπει να δείτε αποτελέσματα.

Follow up

Μετά το feedback, είναι απαραίτητο να γίνεται και follow up. Το να λέμε απλά σε έναν υπάλληλο τι πρέπει να βελτιώσει, δεν είναι αρκετό. Πρέπει να τους δίνετε ένα πλάνο και στόχους. Ένας σωστός manager οφείλει να παρέχει καθοδήγηση στους υπαλλήλους ώστε να τους βοηθήσει να παρακολουθούν την πρόοδό τους. Επιβάλλεται να βρίσκεστε συχνά στο χώρο εργασίας τους για να ελέγχετε την πρόοδό τους και να προσφέρετε συνεχές feedback. Όσο βλέπετε ότι ο υπάλληλός σας προοδεύει, αρχίστε να κάνετε πίσω και να του δίνετε περισσότερο έλεγχο της δουλειάς του. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να εκφράζετε την αναγνώριση της βελτίωσής του για να απολαμβάνει την ικανοποίηση της επιτυχίας του.

Να είστε ειλικρινείς

Η ειλικρίνεια είναι πάντα η καλύτερη τακτική όσον αφορά το feedback. Αν ένας υπάλληλος δεν είναι τόσο αποδοτικός όσο θα μπορούσε, είναι αρμοδιότητα του manager να του το πει. Το πιθανότερο είναι ότι ο υπάλληλος γνωρίζει ήδη ότι η απόδοσή του δεν είναι ικανοποιητική. Προσαρμόστε τη συζήτηση με τέτοιον τρόπο ώστε να δείξετε ότι θέλετε να τον βοηθήσετε να ξεπεράσει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Αν οι υπάλληλοι γνωρίζουν ότι αντιλαμβάνεστε τη δυσκολία τους και διατίθεστε να τους βοηθήσετε, είναι πιο δεκτικοί στην κριτική σας.

Οι συζητήσεις με τους μη αποδοτικούς υπαλλήλους δεν χρειάζεται να είναι δύσκολες. Υπάρχει μία διαδικασία 4 σταδίων που μπορείτε να ακολουθήσετε για να έχετε ένα αποτελεσματικό feedback: 1) Θέτετε το πρόβλημα, 2) Εξηγείτε την επίπτωση, 3) Εξηγείτε πώς μπορεί να βελτιωθεί, 4) Ζητάτε feedback της συζήτησης από τον υπάλληλο. Το τέταρτο στάδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί εξασφαλίζει ότι όντως ο υπάλληλος έχει κατανοήσει τι χρειάζεται να κάνει και γιατί του δίνει την ευκαιρία να κάνει ερωτήσεις που πιθανότατα έχει.

Περισσότερα premium άρθρα για επαγγελματίες στο business.globalist.gr

Tags

Related Articles

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker