fbpx
FUTURE+SCIENCESLIDER

Ρομπότ με προσωποποιημένη τεχνητή νοημοσύνη βοηθά τα παιδιά με αυτισμό

Μία επαναστατική έρευνα του MIT

Show some love, share!

Τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού συχνά δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τη συναισθηματική κατάσταση των ανθρώπων γύρω τους, να ξεχωρίσουν δηλαδή τη διαφορά μεταξύ ενός χαρούμενου προσώπου από ένα φοβισμένο.

Για να αντιμετωπίσουν αυτήν την αδυναμία, θεραπευτές έχουν αρχίσει εδώ και χρόνια να χρησιμοποιούν φιλικά προς τα παιδιά ρομπότ που τα βοηθούν να μάθουν και να μιμηθούν τα διάφορα συναισθήματα, ώστε να μπορούν να αντιδρούν σε αυτά σωστά.

Αυτά τα ρομπότ είναι προγραμματισμένα να έχουν εξατομικευμένη αντιμετώπιση για κάθε παιδί. Ωστόσο, μία τέτοια θεραπεία μπορεί να λειτουργήσει μόνο αν το ρομπότ μπορεί να κατανοήσει με ακρίβεια κάθε συμπεριφορά του παιδιού και να αναλύσει το επίπεδο συγκέντρωσής του κατά τη διάρκεια της θεραπευτικής συνεδρίας.

Για να διορθώσουν αυτήν την αδυναμία, οι ερευνητές του MIT Media Lab σχεδίασαν ένα δίκτυο προσωποποιημένης βαθιάς εκμάθησης που βοηθάει αυτά τα ρομπότ να υπολογίζουν το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή κάθε παιδιού κατά τη συνεδρία. Τα δεδομένα που χρησιμοποιούν είναι μοναδικά για κάθε παιδί.

Χάρη σε αυτό το δίκτυο, γίνεται πολύ εύκολο για τα ρομπότ να αντιλαμβάνονται την αντίδραση του κάθε παιδιού με πιο προσωποποιημένο τρόπο. Η αξιολόγηση των ρομπότ γίνεται σε συνδυασμό με εκείνη των θεραπευτών, και είναι άξιο αναφοράς το γεγονός ότι η σύγκριση των δύο αξιολογήσεων συμφωνούν κατά 60% (ποσοστό υψηλότερο από την αντίστοιχη σύγκριση μεταξύ των ίδιων των θεραπευτών).

“Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας δεν είναι να κατασκευάσουμε ρομπότ που θα αντικαταστήσουν τους θεραπευτές, αλλά που θα τους βοηθήσουν να συλλέξουν βασικές πληροφορίες ώστε να εξατομικεύσουν την κάθε συνεδρία και να την κάνουν πιο ενδιαφέρουσα για το παιδί,” εξηγεί ο επικεφαλής της έρευνας, Oggi Rudovic. Ο ίδιος αναφέρει ότι αυτά τα ρομπότ ίσως μπορέσουν κάποια μέρα να παρέχουν συγκεκριμένες εκτιμήσεις της συμπεριφοράς των αυτιστικών παιδιών.

Σύμφωνα με τους θεραπευτές, είναι μεγάλη πρόκληση να καταφέρουν να κρατήσουν την προσοχή αυτών των παιδιών, ενώ τα ρομπότ εύκολα τραβούν την προσοχή τους. “Επίσης, οι άνθρωποι πολύ συχνά παίρνουν διαφορετική έκφραση για το ίδιο συναίσθημα ενώ τα ρομπότ το κάνουν πάντα με τον ίδιο τρόπο. Αυτό κάνει τη διαδικασία πιο εύκολη για το παιδί,” εξηγεί ο Rudovic.

Η Rosalind Picard, μέλος της ερευνητικής ομάδας, χρησιμοποιεί ένα διάσημο απόφθεγμα μιλώντας για την έρευνα: “Αν έχεις γνωρίσει έναν άνθρωπο με αυτισμό, τότε έχεις γνωρίσει μόνο έναν άνθρωπο με αυτισμό.” Και συμπληρώνει, “Η πρόκληση στη δημιουργία τεχνητής νοημοσύνης που θα χρησιμοποιηθεί στον αυτισμό είναι τεράστια γιατί σε συνηθισμένες μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης τα δεδομένα είναι παρόμοια για κάθε κατηγορία. Στον αυτισμό βασιλεύει η ετερογένεια, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η συνηθισμένη τεχνητή νοημοσύνη είναι σίγουρη αποτυχία.”

Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε ο Nao, ένα ανθρωποειδές ρομπότ της Softbank που μοιάζει με τεθωρακισμένο υπερ-ήρωα 60cm. Ο Nao έχει την ικανότητα να εκφράζει διαφορετικά συναισθήματα με εναλλαγές στο χρώμα των ματιών του, στον τόνο της φωνής του και στις κινήσεις των άκρων του.

Στην έρευνα συμμετείχαν 35 παιδιά με αυτισμό (3-13 ετών), 17 εκ των οποίων προέρχονταν από την Ιαπωνία και 18 από τη Σερβία. Οι αντιδράσεις των παιδιών κατά τις 35-λεπτες θεραπευτικές συνεδρίες με το ρομπότ ήταν διαφορετικές. Κάποια φαίνονταν νυσταγμένα ή βαριεστημένα, ενώ κάποια άλλα χοροπηδούσαν από ενθουσιασμό, ακουμπούσαν το ρομπότ, γελούσαν και χειροκροτούσαν.

Η έρευνα του MIT δεν μπορεί παρά να δώσει την ελπίδα ότι η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει κι άλλο στην εκπαίδευση και στην καλύτερη αντιμετώπιση των παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού.

Παρακολυθήστε στο παρακάτω video τον Nao εν δράσει:

Η έρευνα παρουσιάστηκε σε άρθρο του MIT News.

Tags

Related Articles

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker