Now Reading
Νέες έρευνες αμφισβητούν την αξία του πρωινού

Νέες έρευνες αμφισβητούν την αξία του πρωινού

Τη σημασία του πρωινού ως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας έρχεται να διαψεύσει μία νέα έρευνα, σύμφωνα με την οποία όλα όσα γνωρίζαμε για το πρωινό δεν είναι παρά μία παρανόηση του τρόπου που μεταβολίζουμε τις θερμίδες. Όπως υποστηρίζουν οι ερευνητές, το πρωινό δεν είναι παρά μία σύγχρονη “εφεύρεση” που εκμεταλλεύεται η βιομηχανία δημητριακών, και η τήρηση ή μη της ρουτίνας του πρωινού πρέπει να είναι καθαρά προσωπική επιλογή του κάθε ανθρώπου.

Η ολοένα και πιο δημοφιλής τάση της διαλείπουσας νηστείας, κατά την οποία οι άνθρωποι περιορίζουν την κατανάλωση φαγητού σε ένα διατροφικό παράθυρο 8 ωρών (που συχνά σημαίνει παράλειψη του πρωινού), έχει ήδη καταφέρει να μειώσει το κύρος του πρώτου γεύματος της ημέρας.

Ο μεγαλύτερος υπέρμαχος του πρωινού, όμως, εξακολουθεί να είναι η βιομηχανία δημητριακών, η οποία εκμεταλλεύτηκε τη μεταβιομηχανική τάση που ενθάρρυνε την κατανάλωση πρωινού, μαζί με την αυξανόμενη δυνατότητα ψύξης του γάλακτος στη μεταπολεμική περίοδο, και δημιούργησε μία κουλτούρα όπου το πρωινό κατέλαβε την κυρίαρχη θέση στα γεύματα.

Από τις απαρχές του, το μάρκετινγκ των εταιριών δημητριακών βασιζόταν στην υποτιθέμενη θεωρία ότι τα δημητριακά είναι η πιο υγιεινή επιλογή για πρωινό. Για να τραβήξουν τα παιδιά, τα brands εισήγαγαν μασκότ, όπως ο Τόνι ο Τίγρης της Kellogg’s, και άρχισαν να γεμίζουν τα δημητριακά τους με ζάχαρη όσο διαφήμιζαν τις βιταμίνες και τα μεταλλικά στοιχεία των προϊόντων τους.

Η μεταγενέστερη εμμονή με τη διατροφή και η δαιμονοποίηση των τροφών με υψηλά λιπαρά στις αρχές του ’80, ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο την αντίληψη ότι τα δημητριακά είναι η απόλυτη επιλογή για πρωινό. Το μήνυμα ήταν τόσο δυνατό που κανένας δεν αμφισβητούσε τη σημασία του πρωινού. Ήταν δεδομένη.

Την τελευταία δεκαετία, ανεξάρτητες έρευνες (που δεν χρηματοδοτήθηκαν από κάποια τεράστια εταιρία δημητριακών) έχουν προσπαθήσει να θέσουν εν αμφιβόλω την ευρέως αποδεκτή ρήση ότι “το πρωί πρέπει να τρώμε σαν βασιλιάδες”, αλλά το έργο τους έχει επισκιαστεί από βιομηχανικά συμφέροντα: Οι εταιρίες δημητριακών χρηματοδοτούν τις δικές τους έρευνες, προβάλλοντας αέναα τα οφέλη ενός καλού πρωινού. “Εδώ και 40 χρόνια, οι εταιρίες δημητριακών ασκούν μεγάλη πίεση για να εξασφαλίσουν την απόρριψη κάθε έρευνας που δεν συνάδει με τα συμφέροντά τους,” σχολιάζει ο καθηγητής γενετικής επιδημιολογίας (Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου), Τίμοθι Σπέκτορ.

Παρ’ όλα αυτά, μία αρχική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Journal of Nutritional Science (2018) αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν πρωινό 1½ ώρα αργότερα και βραδινό 1½ ώρα νωρίτερα απ’ ότι συνήθως για μία περίοδο 10 εβδομάδων μείωσαν την πρόσληψη θερμίδων και έχασαν περισσότερο σωματικό λίπος.

Μία δεύτερη ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό BMJ (2019), παρέχει ακόμα πιο ισχυρά στοιχεία ότι όλα όσα γνωρίζαμε για το πρωινό μπορεί, τελικά, να μην ισχύουν. Σύμφωνα με την ανάλυση, δεν υπάρχει καμία σοβαρή απόδειξη ότι η παράλειψη του πρωινού οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους ή ότι η κατανάλωσή του συμβάλλει στην απώλεια βάρους. Αν και υπάρχουν πολλές έρευνες που υποστηρίζουν ακριβώς το αντίθετο, οι περισσότερες δεν είναι παρά μελέτες παρατήρησης και, ως τέτοιες, δεν μπορούν να θεωρηθούν 100% αξιόπιστες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την ανάλυση του BMJ, οι επιστήμονες εξέτασαν 13 τυχαίες ελεγχόμενες έρευνες. Ως εκ τούτου, θεωρείται ανώτερη μορφή έρευνας λόγω του ότι μειώνεται η μεροληψία και εξασφαλίζεται ότι τα αποτελέσματα προκύπτουν από τη μέθοδο αιτίας και αποτελέσματος.

Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για εμένα κι εσένα, που ξεκινάμε την ημέρα μας με ένα καλό πρωινό; Θα πρέπει να αλλάξουμε τις διατροφικές μας συνήθειες; Η Λίονι Ράντικ-Κόλινς, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Rowett Institute της Σκωτίας, επισημαίνει ότι αυτό που ορίζει ποια είναι η καλύτερη τακτική είναι το “ρολόι” του σώματός μας.

Όπως η ίδια εξηγεί, μερικοί άνθρωποι παρουσιάζουν καλύτερη ανεκτικότητα στη γλυκόζη το πρωί, ενώ άλλοι το βράδυ. Αν, λοιπόν, η ανεκτικότητά σας στη γλυκόζη είναι υψηλότερη κατά τις πρωινές ώρες, το πρωινό γεύμα πρέπει να είναι μέσα στις προτεραιότητές σας – και αυτό γιατί χρειάζεστε αυτήν την αύξηση ενέργειας για να ξεκινήσετε την ημέρα σας σωστά. Αν, αντίθετα, η ανεκτικότητά σας στη γλυκόζη είναι υψηλότερη το βράδυ, τότε δεν θα έπρεπε να σας ανησυχεί και τόσο η έναρξη της ημέρας σας με άδειο στομάχι.

See Also

Πώς μπορεί, όμως, να γνωρίζει κάποιος πότε η ανεκτικότητά του στη γλυκόζη βρίσκεται στα καλύτερα επίπεδά της; Η ερευνήτρια – διατροφολόγος Άλεξ Τζόνστον συνιστά σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν ποια είναι η καλύτερη ώρα για κάθε γεύμα τους, να κάνουν ένα Τεστ Χρονοτύπου (δες εδώ).

“Για κάποιους ανθρώπους δεν έχει σημασία πότε τρώνε, ούτε αν θα φάνε ή θα παραλείψουν το πρωινό τους,” προσθέτει η Δρ. Ράντικ-Κόλινς. “Για πολλούς, όμως, είναι καλύτερα να τρώνε νωρίς επειδή η ρύθμιση της γλυκόζης τους για το ίδιο γεύμα δεν θα είναι τόσο καλή στο τέλος της ημέρας.”

Με αυτήν την άποψη φαίνεται να συμφωνεί και ο Δρ. Σπέκτορ: “Δεν πρέπει να θέτουμε αυστηρούς κανόνες για τις ώρες φαγητού. Βρισκόμαστε στην εποχή της προσωποποιημένης διατροφής, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν πειραματιστούμε οι ίδιοι με τους εαυτούς μας. Δοκιμάστε να ξεκινήσετε την ημέρα σας με έναν σκέτο καφέ ή τσάι – χωρίς γάλα και δημητριακά – και φάτε ένα χορταστικό μεσημεριανό για να δείτε πώς θα νιώσετε.”

Ωστόσο, οι επιστήμονες σπεύδουν να επισημάνουν ότι απαιτείται προσοχή στην παράλειψη του πρωινού από ανθρώπους με διατροφικές διαταραχές και παιδιά, καθώς οι έρευνες δεν έχουν εστιάσει σε αυτές τις ομάδες. Η Δρ. Ράντικ-Κόλινς, πάντως, υποστηρίζει ότι “είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να συνεχίσουν να τρώνε πρωινό”. Όπως διευκρινίζει, ένας ενήλικος μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα την πείνα του, ενώ ένα πεινασμένο παιδί μπορεί να οδηγηθεί στην κατανάλωση άμεσα διαθέσιμων αλλά ανθυγιεινών σνακ για να ικανοποιήσει την πείνα του. “Υπάρχει η πιθανότητα, επίσης, να μην μπορεί να διαχειριστεί το αίσθημα πείνας του, με αποτέλεσμα να αντιδρά με θυμό και να επιδεικνύει επιθετική συμπεριφορά.”

Photo Credits: Raimund Koch /Getty Images

View Comments (0)
Scroll To Top