Now Reading
Ο Μεγάλος Αδερφός μας βλέπει

Ο Μεγάλος Αδερφός μας βλέπει

Ζούμε στην εποχή που συνειδητά συναινούμε σε έναν περιορισμό της ιδιωτικής μας ζωής, μιας που η αυτοπροβολή και η έκθεση προσωπικών στιγμών μέσω των social media είναι γεγονός. Το αποκορύφωμα αυτής της προβολής είναι ίσως μια ολοήμερη παρακολούθηση της προσωπικής μας ζωής, 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες τη βδομάδα. Αυτό, λοιπόν, έγινε πραγματικότητα και ονομάστηκε “Big Brother”, ένα κοινωνικό πείραμα με ακριβώς αυτόν τον σκοπό. Την καθημερινή παρακολούθηση της συνύπαρξης ανθρώπων άγνωστων – αρχικά – μεταξύ τους σε ένα σπίτι, χωρίς καμία απολύτως άλλη επαφή, παρά μόνο με τον «Μεγάλο Αδερφό».

Σ’ έναν κόσμο, όπου το χρήμα ανάγεται σε υπέρτατη αξία (κατ’ αναλογία η τηλεθέαση), η επιλογή των συμμετεχόντων ασφαλώς ήταν κάθε άλλο παρά τυχαία. Ετερόκλιτα άτομα συγκατοικούν, με διαφορετική νοοτροπία, θρησκεία, σεξουαλικές προτιμήσεις, γεγονός που σε μια σύγχρονη κοινωνία δε θα προκαλούσε εντύπωση, εντούτοις στην ελληνική αλλά συνάμα οπισθοδρομική πραγματικότητα είναι τροφή για εντάσεις και συγκρούσεις. Η απόλυτα αρμονική συνύπαρξη είναι κάτι το ιδεατό, το ουτοπικό και ασφαλώς κάτι το οποίο απεύχεται ο τηλεοπτικός σταθμός που προβάλει το “Big Brother”. Κι ακριβώς σ’ αυτό στηρίζεται για την προώθηση του παιχνιδιού και την προσέλκυση του τηλεοπτικού κοινού.

Όλα αυτά μπορεί να φαίνονται φυσιολογικά σε κάποιους, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε κάτι: Ό,τι συμβαίνει στο σπίτι προβάλλεται στο ελληνικό κοινό. Κι εδώ δημιουργείται το πραγματικό πρόβλημα. Μπορεί οι συμμετέχοντες, αρχικά, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη συμπεριφορά τους, εντούτοις στη συνέχεια παραβλέπουν την ύπαρξη των καμερών και αποκαλύπτουν τον πραγματικό τους εαυτό, πολλές φορές αναπαράγοντας απόψεις οι οποίες δεν είναι δυνατό να εκφράζονται σε μια κοινωνία, η οποία γαλουχεί νέους με ηθικές αξίες και ανθρωπιστικό αίσθημα. Έτσι, ένας παίκτης θέλοντας να κάνει επίδειξη του «ανδρισμού» του αναφέρθηκε με χυδαίο τρόπο στο γυναικείο φύλο, ενώ μίλησε και για «βιασμό». Ο ίδιος, μάλιστα, ήδη από το πρώτο βίντεο όπου παρουσίαζε τον εαυτό του «ξεδίπλωσε» τις ομοφοβικές του ανησυχίες και στη διάρκεια του παιχνιδιού αναπαρήγαγε πρότυπα βιαιότητας.

Οπωσδήποτε, το ζητούμενο δεν είναι να στηλιτεύσουμε για άλλη μια φορά τον εν λόγω παίκτη, άλλωστε βρίσκεται πλέον εκτός παιχνιδιού, και ήδη έχει υποστεί την αγανάκτηση του ελληνικού κοινού, προς αποκατάσταση της ηθικής τάξης. Ωστόσο, το ζήτημα που εγείρεται είναι το εξής: Το Big Brother χαρακτηρίζεται, όπως είπαμε παραπάνω, ως ένα κοινωνικό πείραμα. Είναι, λοιπόν, τέτοιες συμπεριφορές ενδεικτικές της ελληνικής κοινωνίας; Αυτό το περιστατικό αρκεί για να αναχθεί σε στάση ολόκληρης της κοινωνίας ή αποτελούσε απλώς μια μεμονωμένη περίπτωση;

See Also

Σ’ ένα περιβάλλον διαρκώς μεταβαλλόμενο με ταχείς ρυθμούς, μετέωρο, εκλείπουν σταθερές αρχές, ιδανικά, ερείσματα που να το χαρακτηρίζουν και να το καθοδηγούν. Όχι, το περιστατικό αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένη περίπτωση, ούτε καν εξαίρεση. Είναι σίγουρα πολλαπλάσια τέτοια περιστατικά στην ελληνική κοινωνία. Συμπεριφορές οι οποίες θίγουν κοινωνικές ομάδες δεν πρέπει να έχουν θέση στο σύγχρονο κόσμο, όπου μπορεί να σημειώνεται πρόοδος, οπωσδήποτε, όμως, η προβολή τέτοιων αντιλήψεων δρα ανασταλτικά. Είναι ισχυρός ο κίνδυνος ιδιαίτερα για τη νέα γενιά, η οποία τείνει να μιμείται και να ενστερνίζεται ερεθίσματα που προσλαμβάνει.

Το Big Brother για κάποιους αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας. Για κάποιους άλλους ευθύνεται ο εγκλεισμός και η καθημερινή τριβή που ωθεί τα πράγματα στα άκρα. Αν αντικρύσουμε το ζήτημα από μακριά, ίσως είναι απλά μια προειδοποίηση. Ένα καμπανάκι για την πορεία του κόσμου και του ανθρώπινου γένους. Υπάρχει ακόμη χρόνος. Μπορούμε να αλλάξουμε το σκηνικό, να μην γινόμαστε πλέον μάρτυρες τέτοιων ενεργειών. Δεν είναι σίγουρο, λοιπόν, αν τέτοιες συμπεριφορές χαρακτηρίζουν εν γένει την ελληνική κοινωνία, είναι όμως  βέβαιο πως δεν πρέπει.

View Comments (0)
Scroll To Top